Avrupa’da bisiklet kullanımı artıyor
Avrupa’da çevre dostu ve sağlıklı ulaşım araçlarının kullanımını teşvik etmek isteyen hükümetler, bisiklet şeritlerinin sayısını artırmak gibi çeşitli adımlar atıyorlar.
19. yüzyılda Avrupa’da icat edilen bisiklet, çevre ve sağlık dostu alternatif bir ulaşım aracı olarak öne çıkıyor.
Birleşmiş Milletler (BM) Genel Kurulu, bisikleti teşvik etmek amacıyla 2018 yılında 3 Haziran’ı “Dünya Bisiklet Günü” ilan etti.
Bisiklet kültürünün yaygın olduğu Avrupa’da Hollanda “bisikletler ülkesi” olarak anılırken, “Cycling Tour de France” yarışı tüm dünyada biliniyor.
“Hollanda, bisikletlerin ülkesi”
Hollanda’da günlük hayatın bir parçası olan bisiklet, 7’den 70’e herkes tarafından kullanılıyor.
17 milyon nüfuslu ülkede 23 milyon bisiklet var. Hollanda Bisikletçiler Derneği’nin verilerine göre Hollanda, dünyadaki 1 milyar bisikletin yüzde 2,3’üne sahip.
Ülkede her yıl yaklaşık 1 milyon yeni bisiklet satılıyor, halkın büyük çoğunluğu ikinci el bisiklet kullanıyor. Hollanda’da bisiklet yüzde 31 eğlence, yüzde 22 iş, yüzde 18 okula gitmek ve yüzde 14 alışveriş için kullanılıyor.
Paylaşımlı bisiklet uygulamasının aktif olduğu ülkede 300’den fazla farklı noktada yaklaşık 22 bin bisiklet bulunuyor.
Her yıl yarım milyon bisikletin çalındığı Hollanda’da bu hırsızlığın yol açtığı yıllık kayıp 600 milyon doları buluyor.
Dünyanın en bisiklet dostu şehirleri Hollanda’da Utrecht, Almanya’da Münster, Belçika’da Antwerp, Danimarka’da Kopenhag ve Hollanda’da Amsterdam.
Bisiklet Fransa’da sporla uyumludur
Fransız hükümetinin verdiği bilgilere göre 2021’de ülkedeki Fransızların yüzde 4,5’i günlük olarak bisiklet kullanıyor. Ülkedeki bisikletlerin dörtte üçü spor ve seyahat için tercih ediliyor.
Fransa, 2017-2022 döneminde vatandaşlarının bisiklet satın alması için 67 milyon euro sağladı. 2017’den beri ülkede 17 milyon bisiklet satıldı.
Hükümet, bisiklet kullanımını teşvik etmek amacıyla “2027-2030 Bisiklet ve Yürüyüş Planı” için 2 milyar avro ayırdı. Bu kapsamda, ülkede 2030 yılına kadar 100 bin kilometre bisiklet yolu ve 90 bin bisiklete uygun park alanı hedefine ulaşılması hedefleniyor.
Devlet bisikletin kısa mesafeli yolculuklar için alternatif bir araç olmasını ve bu aracın kullanımının çocuklar arasında yaygınlaşmasını istiyor.
Paylaşımlı bisikletler Paris’te toplu ulaşımın yükünü hafifletirken, 2024 Paris Olimpiyatları’nda kullanılacak spor sahalarına bisikletle ulaşmak mümkün olacak.
1903’ten beri düzenlenen bu yılki Fransa Bisiklet Turu, 1 Temmuz’da İspanya’nın Bilbao kentinde başlayacak.
Belçika’da doğayla iç içe bisiklet yolları
Belçika’da doğa ile iç içe birçok bisiklet yolu bulunuyor.
Daha çok seyahatlerde tercih edilen bisiklet, halkın yarısı tarafından ulaşım aracı olarak kullanılıyor.
Flaman bölgesi daha düz ve altyapı açısından daha gelişmiş olduğu için bisiklet sürmek için daha uygundur. Bu bölgede ülkenin geri kalanından sekiz kat daha fazla bisiklet kullanılıyor.
Belçika’da, insanların yaklaşık yüzde 15’i işe bisikletle gidiyor. Hükümet Brüksel’de bisiklet kullanımını teşvik edecek projeler yürütüyor ve bisiklet şeritlerinin sayısını artırıyor.
Her yıl Eylül ayının üçüncü Pazar günü Brüksel’de yollar trafiğe kapatılıyor ve bisiklet kullanımı teşvik ediliyor.
Bisiklet, Almanların yüzde 55’i için vazgeçilmez
Almanya Ulaştırma Bakanlığı’na göre ülkede bisiklet, boş zamanlarda, tatillerde, işe ve okula giderken bir ulaşım aracı olarak kullanılıyor.
Almanya’da bisikletçi sayısı Kovid-19 döneminde artarken, salgın sonrasında da ilgi artmaya devam etti.
Almanların yüzde 80’i bisiklet kullanıyor ve halkın yüzde 55’i bisikleti vazgeçilmez bir ulaşım aracı olarak görüyor. Hanelerin yaklaşık yüzde 80’i en az bir bisiklete ve yüzde 30’u 3 veya daha fazla bisiklete sahiptir. Ülkede 78 milyon bisiklet var.
Alman hükümeti ve yerel yönetimler bisiklet kullanımını teşvik ederken, büyükşehirler de geniş bisiklet yolları yapıyor.
Hükümet, iklim koruma hedeflerine ulaşılmasına değerli katkı sağlayacağına inandığı bisiklet kullanımını yerel yönetimler için oluşturduğu çeşitli programlarla desteklemektedir.
“Şehir ve ülke” programı kapsamında hükümet, yerel yönetimlerin bisiklet altyapısını iyileştirmek için 2024 yılına kadar toplam 1 milyar avronun üzerinde kaynak ayırdı.